30. Jonathan Safran Foer “Extremely Loud & Incredibly Close”

R. laenutas mulle selle raamatu juba augusti esimestel päevadel ja asusin õhinal lugema. Saaremaal ei olnud enesetunne kõige parem ja haiglas ei saanud üldse lugeda, pea hakkas kohe valutama. Seega on lausa kahju (kahju!), et ma seda raamatut ühe jutiga läbi ei lugenud. Kasvõi kaks korda kahe jutiga. Minul hakkas esimene pool liigselt venima. Õnneks andis R. juba 5. augusti õhtul telefonitsi selgitusi, kui ma kurtsin, et kuidagi segane raamat ja ei saa aru, milline hääl parajasti räägib. Soovitan a) raamatut lugeda ja b) enne sisu selgeks teha, vähemasti basic-line. Et milline oli peategelase (Oskari) vanavanemate elu ja kes mida kirjutab. Ja mis pildid need raamatu vahel on.

Lugu on siis nimelt ühest 9-aastasest poisist, kelle isa hukkus 11/9 katastroofis ja kes püüab jõuda isale lähemale, harutades lahti mõistatust isa garderoobist leitud võtme kohta. Ja see on raamat, millel on DISTANTS. Siin ei kirjuta keegi halavas toonis, kui palju perekondi lõhuti vms, keegi ei kerja pisarat. Samas inimeste katkiolek on antud kohati lausa ebareaalses või … maagilise realismi vormis.

Peategelane on “leiutaja” – ta mõtleb tõesti pidevalt igasuguseid asju välja. Raamatu algus näiteks (keskel oli palju vahvamaid leiutisi jms, aga ma ei ole üles märkinud ja leia neid kohti enam):

What about a teakettle? What if the spout opened and closed when the steam came out, so it would become a mouth, and it could whistle pretty melodies, or do Shakespeare, or just crack up with me? I could invent a teakettle that reads in Dad’s voice, so I could fall asleep, or maybe a set of kettles that sings the chorus of “Yellow Submarine,” /— etc/ (lk. 1)

Raamatu tekstikujundus mängib ka olulist rolli – vanaisa vihik (sest vanaisal kadusid äkki sõnad ära ja ta pidi mingist hetkest ainult vihikusse kirjutades rääkima. Ja peopesadesse oli tätöveeritud ‘Yes’ ja ‘No’, kõige tavalisemad vastused), vanaema kiri-jutustus pojapojale (mis on täielik kirjanduslik kõrvalepõige, kuna vaevalt, et vanema oleks pojapojale oma erootilistest elamustest vanuigi rääkinud), Oskari jutt ja pildid Oskari vihikust nimega “Minuga juhtunud asjad”. Või vanaisa kirjad oma sündimata ja sündinud ja surnud pojale, keda ta ei kohta (siiski üks kord peale ühte ärasaadetud kirja – see kiri on Oskari isale/Thomasele kohaselt punase pliiatsiga ära korrigeeritud). Viimane kiri läheb tekstina üha tihedamaks, kuniks muutub kolmeks leheküljeks mustadeks täheridadeks – nagu oleks kõik tähed üksteise otsa kuhjatud.

Nojah, siin polegi midagi eriti rääkida. Palju erinevaid inimesi ja nende lugusid. Palju inimesi, kel on raske. Ja see, et võtme saladus nii “labaselt” lahendus, oli minu arust hea. See ei teinud sellest raamatust krimkat, vaid näitaski nagu, et me ei jõua kadunud inimesteni sedamoodi, vaid peaksime hoidma elusate ligi. Või noh, ma ei tea, ei oska sõnadesse panna. Ja see udune vanaema-vanaisa loo lõpp – et asusidki vist elama lennujaama – oli ka väga Marquesi Armastus koolera ajal lõpu moodi.

Kriitikat (see tähendab siis review‘sid) on netis palju, inglisekeelne teos ikkagi. Panen siia paar linki. Ühes öeldakse lausa, et natuke samasse kasti on autori kaks raamatut – peategelane otsib peale mingit katastroofi katkiläinud peret. Nojah, ei oska hinnata. Vbolla ei tohiks mõlemat raamatut siis lugeda, vähemalt mitte järjest? Ise leidsin, et on tugev paralleel ka Grassi Plekktrummiga – peategelane Oskar käib ka kogu aeg ringi oma tamburiiniga ja mängib seda, lisaks on ta sutsu kummaline poiss nii või naa.

Kokkuvõtteks: ikka meeldis, kuigi ma ei saanud otsast lõpuni rahus nautida ja mõned asjad olid nähtavasti algusest juba meelest läinud, kui lõppu jõudsin.

This entry was posted in raamat and tagged . Bookmark the permalink.

30. Jonathan Safran Foer “Extremely Loud & Incredibly Close” on saanud ühe vastuse

  1. Pingback: Jonathan Safran Foer ”Äärmiselt vali ja uskumatult lähedal” | nõudmiseni

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s