Ondřej Sekora “Sipelgad ei alistu”

Ega ma ju tavaliselt neid raamatuid üles ei märgigi, mida me lastega loeme (ja alles viimasel ajal oleme saanud lugema hakata veidi pikemaid raamatuid), aga see kohe tahtis üleskirjutamist. Lapsepõlvest ei mäleta ma selle raamatu sisu üldse – ise ma seda vist ei lugenud. Võib juhtuda, et vanapool loeti kunagi ette siiski, aga ma mäletan nii selgelt neid imetoredaid pilte. Rääkisin V-ga – temal sama lugu. Ikka need pildid! (Autori enda joonistused!)

Nüüd lugesime läbi ja selgus, et tegemist oli kõige tüüpilisema ideoloogilise kirjandusega – töölisrahva võitlus orjastajate vastu ja kõikide lihtsate loomade ja putukate koostöös see võitlus võidetakse, Orjaperemehed lüüakse oma uhkest paleest minema ja endised orjad, kes on kõik selle üles ehitanud, saavad õiguse paleesse elama jääda. Aga kogu see meie lapsepõlveaegne teiste abistamise ja koostöömõtte õilsus säras igalt poolt läbi ja mul ükskõik, et täiskasvanud võivad sealt muudku välja lugeda. Lastele lihtsalt ilus jutt võitlusest kurja vastu ja koostööst heade vahel. Lisaks said nad teada, et sipelgapesas on töösipelgad, valvurid ja ümmadajad, ema, munad, nukud jms. Mina ise sain teada, milline on siklane. Tegelateks olid veel vihmaussid Porivorst ja (väike) Porivorstike, Tigu ja Ämblik. Ahjaa, mingid mardikad olid ka, kes näisid süütud, aga õgisid pooled munad ära. Välja antud 1959, tõlkinud Julius Elango (mõnevõrra vanamoodne keel tänapäevaks. Samas mõtlesin, et uues rahvusromantilises teleseebis see-eest kasutatakse selliseid sõnu, mille osas ma kahtlen, kas sel ajal juba olemaski olid eesti keeles).

This entry was posted in raamat and tagged . Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

