“Vaene loom vihma käes”

Nüüd on küll teatrimaratonil lõpp. Septembris ahnitsesin korraga mingis hulluses liiga palju pileteid. Avalöögi andsin Sadamateatris “Kogutud teostega”, lõpetuseks siis Vaene loom vihma käes sealsamas. Lavastajaks “nooruke” Liisa Smith, väljamaalt🙂. Ma ei ole ise hinnete andja (nagu mõni), aga võiks öelda, et eelnevalt nähtu kontekstis on seda tükki võimalik isegi vaadata. Mingist küljest. Näiteks on tekst minu arvates tugev. LeenuNigu arvab Päevalehes, et temaatiliselt jääb liiga iirilikuks ja kaugeks see tükk, Eestiga sidet ei teki. Sama väidab RaitAvestik. Tekib küll, ja kuidas veel. Tekstil kui sellisel – eriti neile, kes on läinud kas väikelinnast suurde või Eestist Londonisse/NewYorki (=suurde linna). Äkki need kriitikud ei osanud eristada teksti lavastusest? Või ei tea nad seda “tagasi konnatiiki” tunnet? Ma ei tea küll, kui palju autor BillyRoche on ridade vahele liikumisest ja miimikast kirjutanud, aga puhtalt teksti põhjalt tundus mulle, et see kõik peaks hoopis teisiti olema.😀 (Pigem olen nõus Meelis Oidsaluga, aga mitte tema maitsega näitlejate osas).

Tegelikult vabandasin lavastusliku külje enda jaoks ka sedasi ära, et oleks justkui “nimelt” tehtud mingi provintslik värk – et “oodatakse kuningliku diplomiga lavastajat” ja tegelikult on ikka “vana hea eesti asi”. Umbes, et taotluslik vihje. Metatasand😉 :D!

Siis veel näitlejate küsimus. Vanemuisest ei ole ikka väga võtta. Vaatasin netist, et Lumiste oli lausa kolleegidelt mingi auhinna selle rolli eest saanud – roll ise seisnes aga minimaalses lavalviibimises ja paaris kohas suu avamisest. Muidu tuli mängida sellist vaikset, kurba, resigneerunud keskealist meest. Ta sobis sellesse ossa tõesti hästi. Pole kunagi mingi erilise rolliga südamesse läinud (kas tall peaosi ongi antud?), aga see vananev keskealine naise poolt maha jäetud mees oli tõesti armas. Minu enda lemmikuteks selles tükis olid Merca (oeh, vaat et alati juba) ja Riho Kütsar. Kütsarile väga sobis sellise lihtsa mvaeneloom3ehe roll, ta paistab ise ka selline “aus eesti mees” (positiivses mõttes onju) olema. Mingid väga keerulised isiksused on tema puhul veidi võõrad. Merca oli lihtsalt vahva (eks talgi on stampasju tegelt seal…). Kuigi lavastuslikust küljest oleks võinud seal ikka veidi rohkem olla, veidi teistmoodi. Tekstist selgus, justkui pidanuks pea kõik tegelased teises vaatuses meeldivalt vindised olema – ometi olid nad enamuse ajast häirivalt kained, vahel ainult ütlesid üksteisele, et “sa oled purjus” jms.

Kurvem lugu on nt sellega, et ühes peaosas oli jälle Ragne Pekarev. Isegi natuke häiriv on vaadata, kuna oled kogu aeg vaatajana pinges, kas nüüd tuleb loomulikumalt või jälle pingutatult. No kas siis Vanemuises enam teisi noori tüdrukuid pole? Maarja Mitt on nt, vaataks teda prooviks🙂. No ja siis HannesKaljujärv…. Alati seesama mossis nägu, kui on vaja tõsiseid kangelasi ja needsamad liigutused-žestid, kui on vaja kergemeelset. Siin oli enamasti tõsist vaja, aga vahepeal ka teist poolt. Martin Kõivu ma enne ei olnud näinud (valetan, Lumekuningannas oli ta ju Kaj). Täitsa normaalne – kuigi paljutki ajaks jälle lavastamise kaela. Ma ei näinud väga seda pinget ja traagikat, kuna ka Pekarevi poolt ei olnud vajalikku sõbramehelikkust-pingevabadust. Tekstist tuli ju justkui välja, et üks ootas rohkem kui teine. Tekstist selgus, et Pekarevile tuli üllatuseks, et poiss teda nii tõsiselt võtab. Käitumisest ei selgunud.

Veel tundus väheveenev osatäitjate vanuseline väljapakkumine. Nimelt pidid noorusaegset sõpruskonda (=üheealisi) kehastama Kütsar, Lumiste, Kaljujärv ja Merca. No Lumiste-Kaljujärv koos Mercaga veel kuidagi, aga Kütsar tundub ju poisike alles. Nende põlvkonnal olid etenduses RagnePekarevi ja Kõivu vanused lapsed. Ja seda on mul raske uskuda… asi võib olla ainult minus ja selles, et ma näitlejate pärisvanuseid tean/aiman. Kui mina oleks kohe peale koolilõppu lapse saanud, siis võiks see tegelikult mingitpidi olla küll nagu Pekarev (nt. 16-aastane?). Näiteks meenutas Kütsari tegelaskuju (Joe) laval nooruseaegset lugu Sealed With a Kiss – meiegi noorusajal oli omaaegne versioon sellest loost!

No mis ma materdan. Sest mingil moel läks ikka midagi hinge (püüdsin teksti väga eraldiseisvalt ka nautida). Sisu on umbes selline, et Iirimaa väikelinn elab oma elu (toimumispaik: kihlveokontor, mida tüdruk ja ta isa peavad). Kogu punti on omal ajal vapustanud, kuidas nende kõigi ühine sõber, tootsilik Danger Doyle (või siiski ohtlikum kui Toots?) tüdruku emaga Inglismaale jalga laseb. Sellest ajast peale on kõik omamoodi seda lahkumist (sõbrast, rivaalist, armsamast, emast jne) omamoodi üle elanud. Linna peale on tekkinud mingid legendid. Äkki tuleb aga DD (Kaljujärv) väikelinna tagasi, et paluda tüdrukul ema juurde tulla – oleks selge, et ema ise ei saa väikelinna tulla. “Rebitaks tükkideks”. Kuidas aga minna selle mehega kaasa, jätta isa jälle maha? Lõpuks aga mõistmine, arusaamine, kiindumus (isa-tütar), lahkumine. Ja teine vaatus oli üldse parem kui esimene. Kui lugeda Kadri Selge arvustust, siis käibki see väga täpselt teksti kohta (et kas ka lavastuse veenvuse kohta….?).

Seega tükk oli põhimõtteliselt lahkumistest. Jääjatest. Väikelinnast. Ja tagasitulijatest (või võimalikkuses tagasi tulla. Kas üldse?). Lavastaja on leidnud paralleele ka enda lahkumisega – pigem teemaga. (Intervjuu temaga).

Einoh, seekord ei pea mahavisatud ajaks nagu mõne eelnevaga sel hooajal. Pooleldi väärikas lõpp teatriskäimise maaniale.

This entry was posted in teater-muusika-kino and tagged . Bookmark the permalink.

“Vaene loom vihma käes” on saanud 2 vastust

  1. Anneli ütles:

    Mul on see vaatamine alles ees🙂

  2. sehkendaja ütles:

    Kui sa ära vaatad, võiksid siia kommenteerida. Siis oleks mitmekülgsem pilt – et kas meeldis ja mis täpsemalt.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s