Paul Auster “New Yorgi triloogia”, 3

Kolmanda romaani nimi on Lukustatud tuba. See oli kõige segasem, kuigi samas kõige loogilisema sisuga raamat. Nagu öeldud – juba sutsu naljakas kolm sellist teost järjest lugeda. Sellegipoolest midagi huvitavat jäi õhku. Targemad tõlgendavad asja nii:

The Locked Room takes it title from the popular detective fiction mystery of a dead body found in locked room with no other entrances, but, in keeping with the ideas presented in the first two books of The New York Trilogy, it is transformed into a metaphor about a character/reader’s relationship to a text—a book becomes a locked room because of the character/reader’s inability to escape the control of the author. This story also features a detective as its protagonist, although he is a detective in a much looser sense of the word. It is also the only book in the Trilogy where the protagonist is not given a name and where the story is told from a first person point of view, which emphasizes the greater control over the text that the character achieves by the end of the book.

Sisu on seekord selline, et ühel päeval ilmub välja beebiga naine, kelle mees on kadunud; see naine palub minategelasel läbi lugeda kadunud mehe romaanid ja otsustada (mehe kunagine tahe), kas need avaldada või mitte. Minategelane on kadunud mehe vana sõber, kuigi ei ole selle mehe elust peale kooli midagi kuulnud. Tegelikult armuvad minategelane ja see naine (Sophie! – ükski nimi pole juhuslik) ja saavad hiljem ühe lapse veel. Kadunud sõber aga annab endast märku – ta on elus, aga keelab end üles otsida. See omakorda tekitab minategelases tahtmise ta üles otsida. Kui alla annab, kirjutab kadunud mees (Fanshawe) ja kutsub viimast korda enda juurde. Viimane vestlus toimub läbi lukustatud toa ukse, kus Fanshawe kavatseb peale seda vestlus surra (olla mürki võtnud – samas ei ole see üldse tähtis, sest see on see, mida kirjanik on kirjutanud, seega ei pea seda uskuma. Jälle selle suhtelisuse piiri peal).

Ometi peaks Lukustatud tuba kõik eelnenud kolm ka kokku võtma (Pariisis kohtab meest nimega Stillman, haihtunud detektiivi nimi on Quinn jne). Kuidas, jääb mulle sutsu segaseks (oot, kas see hääbuv Fanshawe on mingitpidi esimese loo jutustaja – tema valduses on ju ühtlasi mingi punane märkmik… Kuigi punane märkmik onvist kõigil tegelastel olemas). Kogu loo vältel hoiatatakse, et “siis alles muutused algasid” või “sellest sai kõik alguse” või “seda ei oleks ma pidanud tegema, sest…”, aga samas ei juhtugi kuni lõpuni midagi erilist. Loomulikult on siingi mingit minategelase ja Fanshawe kokkusulandumist ja küsimust, kes on kes. Jutustaja ja tagaajaja, jutustatava suhtest. Kokku igatahes hea, et ma selle triloogia läbi lugesin. Mulle selline mysko-värk vahel ikka meeldib. (Seetõttu soovitan kõigile kogu aeg ka Fuentese Hüdra pead lugeda, kuigi eesti keeles ei ole seda veel ilmunud. Kui kunagi ilmub, loen uuesti läbi. Mäletan, et väga meeldis).

Kui targemaid kokkuvõtteid lugeda tahate, siis on üks veel siin, kanoniseeritud tõlgendus kogu triloogiale on:

In his novel The New York Trilogy (1987), Paul Auster fictionally explores the contradictions and ambiguities of contemporary postmodern reality. The protagonists of the three stories find themselves in a New York that becomes the emblem of the postmodern space: an unknowable and infinitely fragmented labyrinth they get lost into. As they have the ontological necessity to know and define the “real”, their environment, they start a “cognitive mapping” that makes them experience gnoseological relativity, their own labyrinthine consciousness. The Narrator (who maintains to be the narrator of all the three sections) offers a solution to the chaos of their postmodern condition, synthesizing the metaphor of a locked room as a physical and metaphysical place of (self-)consciousness, (self-)knowledge and creativity.

Rubriigid: raamat, sildid: . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s