38. Edwin Alexander “Mees, kes varastas Kristuse”

ehk Theft of the Master

Krimka või põnevik sedapuhku (ingliskeelsetes arvustustes näen, et thriller). Rampsis jäi suhteliselt sageli riiulis silma – seda enam, et tegevus peaks olema seotud Eestiga. Algul tundus, et selleks, et kõik sada otsa lõpuks kokku siduda, tuleb needsamad sada ka alguses lahti kerida ja see tundus mõnevõrra tüütu (kui iga peatükk algab taas uutest inimestest erinevas ilma otsas), aga siis jäi jutustamine kenasti äkki Californiasse eradetektiiv Al’i kätte ja sain rahulikult edasi lugeda.*

Poole uurimise pealt tuleb aga detektiivil suunduda Tallinnasse, siis Paraguaysse, Saksamaale ja Stockholmi. Tallinna osa lugesin erilise tähelepanuga – ses suhtes, et kui keegi suvaline ameeriklane kirjutab, ei tea kunagi, mis siis välja tuuakse. Samas pidin rõõmsalt tunnistama, et enamus asju siiski klappis (ja seda Haaremaa tunnet ei tekkinud kordagi, milletõttu ma Thorpe’i kuidagi loetud ei saa). Vanalinna tänavad, mõned inimesed. Veidi kahtlane tundus nimede valik. Jaakobiga võib veel leppida – kuigi ma ise ei teagi, kas kuskil Eestis on kahe a-ga Jaakobeid, kes ei ole juudid? Aga hiljem jutustati ka ühest 1940ndatel USAsse emigreerunud ettevõtjast Maart Laarist ja kahe a-ga Maarte ma nüüd küll ei tea. Samuti tundus normaalne, et mingi jõmmi nimi oli Margus Sepp, aga tema naine oli… Leida. Novot, nii 25-40ste seas ei teagi, kas Leidasid on…. Ja perekonnanimed olid ju täitsa eestipärased. Vanaveski, Oidekivi (? vbolla ma eksin, ei viitsi uuesti üles otsida), Sepp.

Üldse jäi mulje, et kirjanik on siiski mõne eestlase järeltulija, miks see Eesti, metsavendlus ja eestlaste sõjaolukorra kirjeldamine talle muidu nii oluline oli (ja kirjaniku enda kohta ei leia ma netist ka mitte midagi, ju ta mingi mystery-man siis on). Kogu raamat käib tegelikult selle ümber, et natsid on Eestist (ja mujalt riikidest ka) teise maailmasõja lõppfaasis ära varastanud hulgaliselt hinnalisi kunstiteoseid, kõige väärtuslikum nendest – ca 1 miljon USD-le hinnatud istuv Kristus Pühavaimu kirikust, puunikerdus renessansiajast/keskajast. Ja kuigi täiesti süütu noor füüsik Meg tapetakse ja ta isa palkab eradetektiivi mõrvarit leidma, ei ole vaesel Megil asjaga mingit seost. Mõrvar leitakse ilma igasuguse vaevata (no peaaegu juba nagu Ramotswe, veidi siiski keerulisemalt – tegemist on lahkaja pätist vennaga) juba raamatu keskel, aga eradetektiivile makstakse siiski edasi, et too teeks kindlaks, mis oli kõige selle taga – mida see Meg siis pealt nägi, et ta tuli uputada. Kohati tundus, et kõik vastused olid suhteliselt ette ära antud. Üldse on tegelikult igav lugeda mõrvauuringust, kus mõrvatu ei olegi tegelikult milleski süüdi, vaid satub valel ajal valesse kohta. Selline suht mõttetu tapmine, lausa üllatas ja pani nördima.

Põnevaks lugemiseks läheb põhimõtteliselt küll, aga kogu aeg piinab siiski tunne, et paljudes kohtades ei ole asjad päris veenvad. Ja kõige taga on endine metsavend Endel :), täielik IvanOrava paroodia (ei-ei, mitte Endel ise, vaid kogu see eesti metsavenna leidmine lääne kirjandusest). Huvilised võivad kuulata raamatut siit.

* Vaatan, et sedasi kirjutab ka Lisa Roe: “The beginning of Edwin Alexander’s Theft of the Master is a bit odd. The author starts off with several ‘background’ sections that, for a while, lead me to believe that one or another person was a main character in the book, only to have them disappear entirely shortly thereafter. I found this a little jarring and unsettling. However, once the book settles into the investigation, following PI Al (Albrecht) Hershey and his employers, everything settled into place and hummed along beautifully.”

Rubriigid: raamat, sildid: , . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s