kinopäev

Täna juhtus nii, et laste Transilvaania-film ja minu Pariisi-film olid kinos enamvähem ühel ajal, mistõttu tegime nii, et papa läks lastega ühte, mina üksi teise saali. Papa sõnul oli filmil sedapuhku isegi mõte sees – Transilvaani omal, niisiis. Mina olin juba enne arvanud, et see Pariisifilm on pigem mulle kui meile mõlemale ja kuivõrd ajaga on nii kui nii napid lood, siis oligi targem see üksi ära vaadata (nii kui nii on vaja kahel järgneval nädalal õhtuid täpsemalt planeerida. Ja lastehoidu).

öised rändamised tänavatel

öised rändamised tänavatel

Olin eelnevalt lugenud intervjuud Raagiga, siis kahte blogipostitust. Sellegipoolest ei läinud väga suurte ootustega, igaks juhuks. Samas – ka Raag ise ütles, et ta teab juba ette, mida kriitikud filmile ette heitma hakkavad (millest annab tunnistust ka mingi väike tekkinud ebakõla Lokki ja Raagi vahel*). Aga mulle see film väga meeldis. Ja kui ma veel mõtlen, kui suur võimalus oli, et see poleks kunagi teoks saanud, siis on mul peaaegu et kahju. Kui poleks leitud peaosasse Jeanne Moreau’d. Kui Raag poleks enne Klassiga nime teinud. Ja muud sellist. Minu poolest võiks vabalt mõni Somnambuul või (andke tõesti väga andeks) Sügisball tegemata olla. See film puudutas kuidagi õrnalt, aga sellegipoolest sügavalt. Igaüht veidi oma kandi pealt. Kas see polegi suure kunsti eesmärk? Et sa vaatad, sul on hea ja tegelikult sa näed, et eks see värk eluga nii ongi. Nuta või naera, ise valid. Lisaks see vananemise teema (ma olin eelnevalt aru saanud, et tegemist peaks olema kapriisse väliseesti daamiga, aga tegelikult ei olnud ta siiski pooltki nii kapriisne kui need, kelle juures mina vanadus-kiuslikkust olen näinud. Pigem just vanainimese pettumus – kas nii nüüd jääbki? Miks ei võiks mul olla suuremat kontrolli omaenda elu üle? jms). No ja see, et tegu on Pariisiga – Joe Dassin vanema põlvkonna jaoks… 🙂 Eiffeli torn. Arc de Triomphe. Vaateaknad. Kohvikud. Sarvesaiad.

Interjööridest ei räägigi… Nii täpset Eesti kodu ei ole isegi ERMis enam, kõik täpselt nagu meil kõigil oli. (Väljamaisele vaatajale suvaline nõukogudeaegne idabloki sisekujundus). Teiseks Pariisi kodu – väga suuresti nagu see, kus ma ise Stockis elasin. Samasugused kummutid. Valged kapid esikus. Teenijatuba. Köök. Kabinett. Kuskil kaugel peidus mõned vanad pildid Eestist. Needsamad nagisevad parketid. Vanaaegne lift. Daam, kes on ka kodus alati korraliku soengu, mõne pärlikee või ehtega, riietub alati nagu daam. Alati mõni raamat pooleli.

Aga miks Laine Mäel alati see tobe soeng peas pidi olema (lõpuks ei olnud enam. Võib-olla oligi vaja…) ;)?

Filmi ajal mul seda tunnet ei olnud, aga saalist väljudes … oleks tahtnud nutta. Raagile suur tänu, et oli järjekindel ja edasi unistas ja tahtmise läbi viis.

* Minu arvates on pahatihti nii, et Eestis ülistatakse jube diipe filme, mis kubisevad igasugu läbinähtavatest diipidest sümbolitest – ja kui siis inimene ei taha, et talle neid näkku kirjutatakse, öeldakse, et sa oled loll ja ei saa suurest filmikunstist aru. Samas materdatakse filme, mis on täiesti üllatuslikult head või ausalt meelelahutuslikud. Siis aga tekib piinlik vaikus, kui just need viimatinimetatud hakkavad väljamaal auhindu saama. Ja meie üleshaibitud diibid filmid ei leia mõistmist, mis annaks justkui Eesti kultuurieliidile õiguse targutada, et “mis need inimesed ikka teavad!” Laine Mägi on selle filmi eest juba auhinnagi saanud… Mind võlus sellest filmis muidugi pigem Jeanne Moreau, aga mitte konkreetsetes auhindades ei ole asi. (Ja see konkreetne film inimestele siiski ju meeldib, kriitikud ei ole ka päris hävitavad). – Leidsin nüüd just Vadi raamatust nii toreda tsitaadi (minu paksendus): “Teatud mõttes esitas John ka nüüd kirjandusele, filmile ja teatrile samu nõudmisi. Teda häirisid mingid segased ja hämarad lood, kus morni näoga mees kõnnib läbi pimeda metsa, samal ajal kui tema naine jookseb paljalt lumes ja karjub. Lisaks on kusagil veel vihjeks mõni haige laps, surnud koduloom või maharaiutud sõrmed.” (:D, lk. 36)

Rubriigid: teater-muusika-kino. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

