46. Milan Kundera “Naeru ja unustuse raamat”

KunderaOlin selle raamatu pealkirja endale juba ammu üles kirjutanud, aga mingil põhjusel laenutasin alles praegu. Võib-olla sellepärast, et pelgasin, et äkki on keeruline lugemine või midagi sellist. Olen tähele pannud, et Kundera hilisemad Prantsusmaal kirjutatud raamatud (olen vist ainult paari püüdnud lugeda) ei ole mulle väga meeldinud. Samas äsja peale emigreerumist kirjutatud lood (ja veel Tšehhis) kõnetavad rohkem ja on põnevamad. (Mulle meeldis Veidrad armastuslood, Teadmatus kuidagimoodi , aga Identiteet jäi pooleli….)

Seekord on raamatu kokkuvõte tabav:

“Naeru ja unustuse raamat” ilmus prantsuse keeles 1979. aastal, kui Milan Kundera oli neli aastat varem oma sünnimaalt Tšehhoslovakkiast Prantsusmaale emigreerunud. Raamat koosneb seitsmest lookesest – variatsioonist mäletamise ja unustuse, naeru ja tragöödia teemadel –, mis kulgevad paljuski 1968. aasta sündmuste taustal Böömimaal (ta keeldub seda nimetamast Tšehhoslovakkiaks). Lugudesse inimestest ajalookeerises on põimitud autobiograafilisi elemente (Kundera muusikateadlasest isa, kirjaniku väljaheitmine kommunistlikust parteist, juhutööd režiimi rangenemisel) ja esseistlikke arutelusid. Need on lood kommunistliku aparaadi ponnistustest kustutada rahva mälu (“Rahvaste põrmustamiseks,” ütles Hübl, “võetakse neilt alustuseks mälu. Hävitatakse nende raamatud, kultuur, ajalugu.”) kui ka lihtsalt inimmälu armetusest. Need on lood kahest vastandlikust naerust (“Kui kuradi naer viitas asjade absurdsusele, siis ingel tahtis hoopis tunda rõõmu selle üle, kui hästi on maa peal kõik korraldatud.”)

Taas saab nautida Kundera briljantset oskust panna inimhinge- ja ajalookeerukused lihtsatesse sõnadesse.

Tegelikult nõuakski see raamat peenetundelisemalt kokkuvõtmist või siis kokku võtmata jätmist. Igatahes minu labase pintslijoonega tõmmates: mulle meeldis, lugemist võis kogu aeg nautida. Mulle meeldis, kuidas ta andis edasi seda valu või teadmatust või olukorda kodumaal – tavapärase inimese õrnast perspektiivist. Armastused-pettumised, naer-nutt Just see lugu, “Inglid” [I], oli esimene, mis kuidagi tõeliselt hästi ja geniaalselt mõjus. Seejärel kohe “Kadunud kirjad” [II], mis meenutas tegelikult oma õhustikult väga Olemise talumatut kergust. Ja siis olin juba haaratud, seega “Litost”-i nautimine oli juba asja headuse ülekordamine. Teises loos “Inglid” [II] oli tagasi “Kadunud kirjade” [II] Tamina, unenäolisus ja väga täpselt ja hästi läbipõimitud lugu, detailid, sümbolid, mõtted, viited. Ja lõpetuseks “Piir” – võttis kokku tähtsaid asju lihtsas kuues. No lihtsaks kuueks võib ju nimetada swingereid või muid sedalaadi asju :). Samas inimese surm. Või optimism. Või enesekesksus, mis tegelikult võib kellelegi teisele hästi mõjuda. Või naer / või nutt – mõtle vaid tagasi “Inglid” [I] peale ja see annab kõigele teise tähenduse.

Tegelikult koosneb raamat lühijuttudest, aga mingil moel tundub, et nad on siiski kõik seotud. Vähemalt Tamina ilmub kahes loos. Naer mitmes. Siit ka raamatus korduv motiiv Beethovenist ja tema variatsioonidest elu lõpul – vorm, mis pole sugugi nii tähtsusetu kui esmapilgul tundub. Ja samal ajal see Beethoveni eluõhtul kirjutatud variatsioonide teema seguneb kirjaniku isa eluõhtu teemaga. Ja kirjaniku eluga :).

Siia kirjutan ainult ühe tsitaadi ja siis lasen teistel kõnelda, kes on juba sellest raamatust kirjutanud.

Nad hakkasid vestlema. Tamina huvi äratasid noormehe küsimused. Mitte nende sisu, vaid tühipaljas asjaolu, et too neid esitas. Jumal küll, keegi polnud nii ammu temalt midagi küsinud! Tal oli tunne, nagu oleks sellest möödas terve igavik! Ainult abikaasa oli talle lakkamatult küsimusi esitanud, sest armastus on pidev küsitlemine. Jah. Ma ei tea paremat armastuse definitsiooni. (lk. 196, tõlk Pille Kruus).

This entry was posted in raamat and tagged , . Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s