56. Frédéric Beigbeder “Armastus kestab kolm aastat”

armastus kestab kolm aastatNiisiis täitsin lünga ja lugesin 2008. aastal ilmunud Beigbederi raamatu ka läbi. Taas prantsuse kirjandus, jälle kaasaegne üksik suurlinnainimene minategelaseks. Järele uurida ei viitsi, aga tundub, et suhteliselt eluloolised taustad ka siin.

Raamatu keskmes on väide, et armastus saab kesta vaid kolm aastat. Edasi tuleb lihtsalt leppida koos igavlemisega või võimalikult vähe teineteise tüütamisega. Või lahku minna. Nagu väljendub Jean-George 93. leheküljel, kes pole nõus väitega 3 aasta pikkusest garantiist:

“[…] Armastus kestab nii kaua, kui kestab, minu jaoks pole vahet. Aga kui tahad, et ta kestma jääks, tuleb sul korralikult igavlema õppida. Tuleb leida inimene, kellega on hea teineteisele pinda käia. Kuivõrd igavest kirge pole olemas, püüelgem siis vähemalt talutava tüütuse poole.” (lk. 93, tõlk. Anti Saar)

ja minategelane suhteliselt raamatu lõpus:

Varemalt pidasid abielud mööduvatele tujudele vastu. Tänapäeval on abielud ise mööduvad tujud. Ühiskond, mille keskele oleme sündinud, rajaneb egoismil. Sotsioloogid nimetavad seda individualismiks, kuigi on olemas ka lihtsam sõna: me elame üksinduse ühiskonnas. Enam pole olemas ei perekondi, ei külaühiskonda ega jumalat. Kõigist neist ängistusist on me eelkäijad meid vabastanud ning pannud nende asemel mängima televiisori. Oleme iseeneste hoolde jäetud ning võimetud huvituma ükskõik millest peale meie endi naba. (lk. 96)

Sisuks on see, et minategelane on esialgu abielus Anne’iga. Kohtub peale kolme aasta möödumist juhuslikult Alice’iga, kes on samuti abielus. Lahutab oma abielu, Alice ei lahuta. Kuniks lõpuks lahutab ja siis nad saavad minategelasega koos olla. Kuniks läheneb see p-päev ehk kriitilised kolm aastat peale mida minategelase arvates algab allakäik. Mida ta väga kardab. Selgub aga, et ta seekord eksis🙂. (No kui on elulooline, siis igatahes Oona ja Salingeri raamatus pajatas juba endast palju nooremast Larast).

Nagu öeldud, on selle raamatu minategelaseks tänapäeva suurlinna üksik inimene Marc, kes viimastel lehekülgedel heidab endalt pseudonüümirüü ja nimetab end ausalt Frédéric Beigbederiks. Ma ei viitsi enamasti seda tüüpi raamatuid lugeda – loed ühe, kaks, aga siis enam ei viitsi, kuna nad ei anna midagi “hingele” nagu öeldakse. Samas kujutan ma ette, et mõnele (miskipärast pakun, et nooremale ja ehk just meessoost) inimesele võib siin palju naljakaid või tabavaid kohti olla – kes teab. Minu keskealisest perspektiivist vaadatuna muidugi mitte… Võtkem kasvõi protest käibetõdede vastu:

Meile öeldakse sageli, et mingist hetkest alates saab kirest “midagi muud”, midagi kindlamat ja ilusamat. Et see “midagi muud” on Armastus suure algustähega, mõistagi vähem erutav, kuid ka vähem ebaküps tunne. Olgu asi päris selge: see “midagi muud” ajab mul sita keema, ning kui see ka tõesti suure tähega armastus on, jäägu ta minu poolest laiskadele ja lootuse kaotanutele, “küpsetele” inimestele, kes on oma hardasse mugavusse kõige täiega uppunud. Minu armastus käib väikese algustähe, aga see-eest suure sammuga; ta ei kesta kaua, aga vähemalt kui teda on, siis on tunda, kuidas ta liigub. See nende “midagi muud”, milleks nad armastust tahavad muuta, sarnaneb teooriaga, mis on välja mõeldud leppimaks piskuga, halisedes enda rahustamiseks, et midagi paremat polegi olemas. Nad meenutavad mulle kademeelseid, kes kriibivad luksusautode uksi, kuna neil endil pole selliseid võimalik soetada. (lk. 33-34).

Või järgmine:

Armastuse kogu häda näib seisnevat selles: kui õnnelik olemiseks on vaja turvatunnet, siis armunud olemiseks on vaja turvatunde puudumist. Kui õnn püsib usaldusel, siis armastus nõuab kahtlusi ja rahutust. Ühesõnaga: jämedalt võttes on abielu mõeldud selleks, et saada õnnelikuks, mitte aga selleks, et jääda armunuks. Ja armumine omakorda pole just parim viis leida õnne. Oleks asjalood juba aegade hämarusest nõnda, osataks sellega arvestada. Ma ei tea, kas väljendun selgelt, aga ise ma saan endast aru: tahan öelda, et abielu segab kokku asju, mis üksteisega eriti ei klapi. (lk. 47-48)

Ühtlasi võib päris tabavana tunduda noore inimese ütlus:

Üliõpilasena ma jumaldasin üksiolemist. Leidsin, et kõik naised on ilusad. “Pole olemas inetuid naisi, on ainult liiga väikesed viinaklaasid,” oli mul kombeks öelda. (lk. 68)

Võtkem või flirtimisõpetus geograafilises ehk vahemaid mõõtvas võtmes:

Peo ajal võrgutamine seisneb ennekõike vahemaa vähendamises. Tuleb sentimeeter sentimeetri haaval maad hõivata, ilma et see ülearu silma torkaks. Kui näete meeldivat tüdrukut, tuleb talle lähemale astuda (vahemaa: 2 meetrit). Kui ta teile sellelt kauguselt endiselt meeldib, tehke temaga juttu (vahemaa: 1 meeter). Kui ta teie lora peale naeratab, kutsute ta tantsima või klaasikest võtma (vahemaa: 50 sentimeetrit). Seejärel istute kõrvuti (vahemaa: 30 sentimeetrit). Sellest hetkest, kui ta slmad helkima hakkavad, tuleb üks ta juuksesalkudest hoolikalt ta kõrva taha sättida (vahemaa: 15 sentimeetrit). Kui ta laseb oma juukseid seada, kõnelge temaga pisut väiksema vahemaa pealt (vahemaa: 8 sentimeetrit). Kui ta hakkab valjemini hingama, kleepige oma huuled tema omadele (vahemaa: 0 sentimeetrit). Kogu selle strateegia eesmärgiks on mõistagi saavutada negatiivne distants, mis tekib võõrkeha tungimisel selle isiku sisemusse (rahvusliku keskmise näitaja järgi umbes 12 sentimeetri sügavusele). (lk. 84)

Selle raamatu kohta on palju kirjutatud. Retsensioone kohe ei leiagi (ikkagi 2008. välja antud juba!)- Ekspressis nt, aga blogisid tuli küll palju välja: marcamaa (talle ei meeldinud), kornblumenimverspielt, lugemiselamused (talle väga meeldis).

This entry was posted in raamat and tagged , , . Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s