vana ja uus, vol 1, Hommikune konjak.

Vana aasta läks ja uus tuli tavapäraselt, traditsiooniliselt ja seega toredasti.

Esiteks käisin vana-aasta viimasel päeval kontserdil (ja tundub, et sissekanne läheb nii pikaks, et muu kohta teen uue sissekande). Norra viiuldaja Henning Kraggerud ja läbinisti Põhjamaade heliloojate looming. Etteruttavalt võin öelda, et väga ilus oli. Kõik oli ilus – mängitud teosed, viiuldaja ja see, kuidas ta mängis. Ainuke asi, mis mulle piletit ostes üllatusena tuli, oli see, et olin ostnud pileti iga-aastasele Hennesy-kontserdile (pigem hakkasin just mõtlema, et kus nad seda Hennesyt veel teevad, kui kontserdimajas samal ajal selline kontsert on! Ja siis printisin endale pileti välja ja nägingi, et säh sulle, ongi Hennesy!). See tähendas muidugi tohutuid rahvamasse, ilusaid kleite, tähtsaid inimesi…

Esiteks anti mulle silmakirjalikkuse musteretendus (üksteise kleitide kiitmine ja sellele järgnenud vaikus, mille peale kiideti veelkord kleite. Neidsamu). Mina olin pealtvaataja.

Teiseks tundus, et mõned tulevad konjaki pärast – erinevate käikudega kuhjati lauale enda ette kolm klaasi, üks käes. Kummaline. Mina konjakit ei joo, aga tasuta kohvitassi lasin endale meeleldi.

Mõned (kuigi hakkab juba tunduma, et ühest kohtumisest saan juba kolmanda punkti välja imeda) lasid endist pilti teha ja postitasid kiirelt facebooki.

Edasisi kohtumisi inimestega vältisin, kuna mul ei kukkunud ka midagi välja, ei suutnud isegi viisakusest midagi mõistlikku enam öelda. Näiteks ühe teretuttava kommentaarile: “Täna on kõik kultuursed perekonnad siin!” suutsin mina ainult kogeledes vastata, et mul mees on tööl.

Pressisin ennast üles parempoolsele rõdule, kuhu enda arvates olin esiritta pileti ostnud. Piletilt lugesin aga, et rida 2. Noh, pole midagi, ju mäletasin valesti. Kuna mingid tädid hakkasid nõutult ühelt kohalt teisele käima ega suutnud oma kohta leida, küsisin, kas nendel on ka rida 2 koht 10? Et äkki on nad vasakpoolsel rõdul? Seepeale vastasid nemad, et neil on hoopis rida 3 koht 10, mispeale selgus, et esimene rida oligi rida 2! Ei tasu üleliia mingile loogilisele mõtlemisele rõhuma hakata, eriti vana aasta lõpul.

Kontserdi alguses pani minu kõrval istuv daam jalad vastu rõdupiiret – kolises metalselt. (Teinekord oskate arvestada, kui istute Vanemuise kontserdimaja rõdu esireas). Tema tütar kordas ema viga mõnevõrra hiljem. Avaakordide ajal minu taga istuvad daamid veel sosistasid. Kahe loo lõppu illustreerisid telefonihelinad. Rääkimata sellest, et kogunenud oli tuberkuloosihaigla mõõtu köhijate punt (ma ei tea, kas ma köhijaid muidu tähele paneks, aga K. kunagi ütles, et ta ei saa Haapsalus kontserdil käia, kuna kõik köhijad on otsustanud alati kontserdi ajal köhima hakata).

No igatahes ei vähendanud see kõik karvavõrdki imelist kontserdielamust. Algatuseks täiesti teine teos eilse viiuldaja esituses:

Nagu öeldud, olid juba teosed head. (Tegin tuntumatest teostest playlisti, kahjuks ei ole siin esimest ja interpreedi enda teost). Endale meeldejätmiseks kirjutan nad siia üles:

  • Carl Gustav Sparre Olsen – “Kuus vana külalaulu Lomist” (Seks gamle bygdeviser frå Lom) – see oli avateoseks täiuslik. Põhineb Jotunheimi piirkonnast asuvast Lomi külast kogutud rahvaviisidel, norra rahvaviisidel põhinev klassikaline muusika on vist alati imeline. (Jotunheim on muuhulgas ju ometi hiiglaste kodukoht skandinaavlaste muistsed usus?). Keelpilliorkester ja soleeriv viiuldaja (kes ise dirigeeris või rütmi näitas, kuidas seda nimetadagi). Kuigi mitu viiulirühma mängib, kostub ikka Kraggerudi enda viiul üle, õrnalt, puhtalt, imeliselt.
  • Johan Severin Svendsen – Romanss op 26
  • Christian Sinding – Süit a-moll (“Süit vanas stiilis”) op 10 (II Adagio)
  • Henning Kraggerud (viiuldaja enda teosest) – Süit “Exuinox” e. “Pööripäeva süit” (2014), osi on seal küll rohkem, aga mängiti Postlüüd nr 18 fis-moll (Puerto Vallarta), postlüüd nr 7 Es-duur (Dhaka), postlüüd nr 5 B-duur (Araali meri), postlüüd nr 17 E-duur (Santa-Barbara), postlüüd nr 2 d moll (Praha). Kavalehel on öeldud, et see süit hõlmab muidu nelja kontserti: “Keskpäev”, “Õhtu”, “Öö” ja “Hommik”, millest igaüks koosneb omakorda kuuest postlüüdist. Need on kirjutatud 24 eri helistikus ning kujutavad 24 tundi ja ajavööndit. Helistikud järgnevad teineteisele kvindiringi põhimõttel, alates C-duurist. Seekord juhtus lausa nii, et poole teose peal ehk peale Dhakat, hakkas rahvas plaksutama (ma ise siiski ei julgenud, kuigi eks oopereid ka katkestatakse tänapäeval aplausidega). Kraggerud on sündinud 1973. aastal, aga tema muusikaline käekiri (või kuidas peaks ütlema) ei olnud üldse ülearu moodne, pigem selline uusromantism (kui nii üldse saab öelda). Meloodiline, põnev. Mulle tundus lausa, et ta kasutab mingite tuntud heliteoste parafraseerimist, aga kuna internetist neid veel ei leia (nt youtube’ist), siis ei meenu ju enam nii täpselt… Teiseks pakkus mulle huvi, miks just Araali meri? Õnnetu saatusega meri, mida peaaegu enam olemaski ei ole. Et salvestada see muusikalisse mällu just sellesse ajavööndisse?
  • Jean Sibelius – Humoresk nr 4 g-moll op 89 viiulile ja keelpillidele
  • Kurt Magnus Atterberg – Süit nr 3 viiulile, vioolale ja keelpilliorkestrile op 19/1
  • Edvard Grieg – Süit “Holbergi aegadest” op 40 – selle kirjutas Grieg Holbergi 200 surma-aastapäevaks. Ühendas justkui barokse süidi vormi rahvusromantiliste helikäikudega, huvitav. Kõik seisid püsti (v.a. tšellistid). Sama näen ka youtube’ist. Ei tea, kas see on nooti sisse kirjutatud? Sellel lool ei olnud solisti. Mulle jäi muidugi kõige rohkem meelde Air: Andante religioso. Mul on kord juba selline vanaaegne maitse. 
This entry was posted in hobid, ilus, teater-muusika-kino. Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

