“Lucia di Lammermoor” Vanemuises

Oopereid ei ole minusugusel mõtet “arvustada”, kuna ma tõesti ei ole asjatundja ja vahel teisi ooperiarvustusi lugedes näen, kui loll ja küündimatu ma selles vallas olen. Seega tahaks selle sissekandega lihtsalt ära märkida, et ma käisin ja iseäranis tänada eilseid esinejaid. See oleks põhiline. (Muide, ostsin pileti septembri alguses… appi). Võin ka veidi põhjuseid välja tuua, miks see mulle meeldis, siis saab keegi ehk innustust ka vaatama minna.

Maris-Savik_Lucia-30

Foto: Maris Savik. Vanemuise kodulehekülg.

Esiteks tundus, et sedapuhku oli välissolistide kaasamine väga õigustatud – taani sopran Henriette Bonde-Hansen nimiosas oli lihtsalt imeliselt võimas, samamoodi Jevgeni Chrebtov (Eugenijus Chrebtovas) Leedu Rahvusooperist lord Enrico Ashtoni osas. Kuulad ja naudid, milline tugevus, tämber ja puhtus. Mul oli kahju, et vaheajal lilli osta ei saanud – ei tule nagu kunagi selle peale, et võiks teatrisse minnes lilled kaasa võtta ja siis pärast esimest vaatust kirjutada juurde kaardid. Kolmandaks tahaksin tõesti esile tuua Märt Jakobsoni Lucia kasvataja osas – meie oma bass, nii võimas ja vägev! Sir Edgardot laulis tenor Federico Lepre Itaaliast, aga just võrdluses või ühel ajal teistega lauldes ei olnud selles hääles võrdselt tugevust ja sügavust. Kui ta lõpuosas üksi laulis, oli siiski väga ilus, sai oma häälega esile tõusta. (Ja toonitan, et ma pole mingi asjatundja, võib-olla tegin liiga). Alisa osatäitsa Karmen Puis seekord peaaegu ei laulnudki. Ja German Gholami Torres oli koorist solistiossa tõstetud, mängides lord Arturot. Eks tema hääl ole ka veel nende esimeste suurte solistide kõrval pisut forsseeritud (ja ma tõesti ei saa aru, kuidas saab pea kuklas laulda? Ma ei saa sellest aru), aga loomulikult efektne välimus.

Maris-Savik_Lucia-13

Foto: Maris Savik, Vanemuise kodulehekülg

Esiletõstmist väärib tõesti ka lavakujundus koostöös lavastuse ja valguskunstniku tööga. Tihtipeale on lavakujundus omaette üksus ja lavastaja paneb oma tööpanuse inimeste liikumistele ja liigutustele selle sees, tekitamata olulist suhestumist. Öeldakse, et tegelane istub – vaja tooli. Ei saa magada, kirjutab kirja – vaja voodit ja lauda. Siin olid lavakujundus ja kostüümid justkui kogu aeg ise tegevuses, väikeste detailideni välja muidugi – nukud, kepphobused, küünlad, ükssarv, kirjalaevukesed, maal perekonnast, kardinad, lossimaketid, purskkaev/allikas, aken, seinad jne. Ahjaa, vist on õige aeg ära märkida, et lavastajaks oli Roman Hovenbitzer, kunstnikuks Roy Spahn ja valguskunstnikuks Ulrich Schneider, kõik Saksamaalt. Istud meie väikeses Vanemuises ja näed tegelikult väga kõrgel tasemel kultuuri. Tartus, kus on vaevu 100 000 elanikku.

Ega ma muus osas eriti ei julgegi sõna võtta, aga igatahes meenutas see Donicetti ooper mulle Verdi La Traviatat. Ma arvan, et võtmesõnaks võiks olla bel canto.  Eks see olegi just see, mis rahvale laiemalt kõige paremini peale läheb. Eile teatris tundus ka (vaheajal ja pärast riidehoiu järjekorras ju näed ja kuuled), et rahvale väga meeldis. Ausalt öeldes tuli isegi pisar mitut puhku silma – olin juba targu taskuräti valmis varunud, et etenduse ajal krõbistama ei peaks hakkama. (Tartu publiku kiituseks tuleb ka öelda, et köhijaid põhimõtteliselt polnud ja jutuvada ei lakanud küll kõikidel siis, kui pimedaks läks, aga muusika alates siiski. Ja plaksutati, nii et käed punased ja valusad. Tegelikult oleks tahtnud pärast lillede üleandmist lausa püsti tõusta, aga ise ei julge algatada ja esireas istuva härrasmehe tiris proua kohe istuma tagasi, kui see kohe alguses aplodeerimiseks püsti tõusis).

Seega, tänan teid! Iseäranis Henriette Bonde-Hansen, Jevgeni Chrebtov, Märt Jakobson ja Roman Hovenbitzer!

This entry was posted in teater-muusika-kino and tagged . Bookmark the permalink.

Lisa kommentaar

