Tallinnas teatris

Ma ei hakka väga pikalt kirjutama, lihtsalt arhiveerimise mõttes: käisin Tallinnas vaatamas Theatrumi lavastust “Talvevalgus” (Nattvardsgästerna, Ingmar Bergman). Kui mitte muu, siis kursisolemise mõttes, eksole. Olin lugenud head kriitikat ja kuulnud halba kriitikat. Kaldusin positiivse eelarvamuse poole. Etendus ise aga … jättis mind kuidagi tuimaks. Ma ei teagi. Mind veidi häiris, et taheti läbinisti “Ingmar Bergmani panna” – et teha justkui etendus aeglasteks suureplaanilisteks kaadriteks. Mustvalgeks, enesestki mõista. See kõik oleks võib-olla paremini töötanud, kui olekski olnud uudne ja esmakordne. Nüüd aga tundus kuidagi… ma ei teagi… skematiseeritud. Tavaline. Ei hakka nagu ühelegi tegelasele kaasa elama, sest kõik on justkui üldistatult, üldfilosoofilistes raamides. Jumala vaikus, armastus, Kristuse suurim kannatus… Kuna ma Theatrumit üldiselt väga hindan ikka, siis ma ei hakka ükshaaval siin kirjutama, mis kuidas tundus. Lihtsalt üha rohkem hakkab mulle tunduma, et pean keskenduma nende puhul vene autorite tekstidele ja nähtavasti Lembit Petersoni lavastajatööle. Tundub, et seal on minu maitse. (Minu jaoks ongi alati tekst vist kõige tähtsam. Ja siis selle mängimine nii, et mulle meeldiks. Ülesanne pole kergemate killast. Bergmani tekst on enamvähem siiski, aga lavastusena oleks mingit muud aktsenti tahtnud kui kummardust IB-le).

Kavaleht annab ka palju juhtnööre, kuidas lavastajat mõista (mh need pildid, mis taga ekraanil jooksevad). Soovitan lugeda teiste arvamusi hoopis:

Lõpetuseks ka Bergmani film:

 

Rubriigid: teater-muusika-kino, sildid: . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

