42. Tommi Kinnunen “Nelja tee rist”

Selle raamatu võtsin ette pärast Peraküla ja olen rahul, et sedapidi. Muidu oleks ilmselt liiga fragmentaarne ja arusaamatu võinud tunduda. Nüüd oli mul selle perekonna lugu teada, aga räägiti eraldi Maria, Lahja, Kaarina ja Onni lood. Fragmentaarselt algusest lõpuni. Seega kronoloogiliselt ei pidanud siin miski paika ja pealkirjadest ma seekord (ega ka eelmine kord Peraküla puhul, kui pealkirjadeks olid enamasti Soome Eurovisioonilugude sõnad) aru ei saanud. Seda enam, et need aastaarvud ei saanud teatud juhtudel klappida – kui see polnud trükiviga, kui ma veel jälgisin, siis polnud mõtetki jälgida

Stiil ja raamat aga kutsuvad jällegi lugema. Lõpetad peatüki ja mõtled, et paned ära – aga kuidagi loomulik tundub jätkata (kuigi ma pole enam ammu nii pikalt ühte raamatut lugenud, ilmselt kaks nädalat ja iga päev veidikene. Raamat ei ole väga paks, ca 250+ lk). Samamoodi on sisu tegelikult suhteliselt õnnetu – kõik inimesed on õnnetud omal viisil. Kõik närivad tahtmatult kellelgi teisel hinge seest (kuigi enamasti on see kiuslik ikkagi Lahja – ja seda teadsin juba Peraküla raamatust). Kõigil on oma võitlus. Siin pole lähemalt juttu Helenast ja Tuomast mainitakse üldse väga episoodiliselt.

Toon välja teiste öeldu, mis kõneleb minu eest:

  • Lugemiselamuste blogis kirjutab Piret Pärgma üsna tabavalt: “Võib julgelt öelda, et majad on üheks raamatu tegelasteks. Sopilised, teistest suuremad ja kõrgemad majad, kus igal on oma nurk. Põhjamaade mentaliteedile omaselt jäävad ka mõtted ja tunded tihti oma nurka kinni. Palju jääb ütlemata, mitmed tunded jäävad näitamata või läbi elamata. Ja sedasi peabki lugeja ise sündmustest lõpliku pildi kokku panema. Seda aitavad teha läbi nelja tegelase silmade nähtud, nende jutustatud lood. Ka Kinnunen ei ütle kõike lõpuni otse välja, nii mõnigi seik jääb lugeja järeldada.”
  • Paul Raud kirjutab arglikult Sirbis.
  • Lääne-Virumaa Keskraamatukogu postituses viidatakse, et “Eesti mütoloogias peeti nelja tee risti kodu ja muu maailma piiriks, kuhu mindi siis, kui häda käes või teda kardeti, käidi soove soovimas või endeid kuulamas.”
  • Mae (on sedagi raamatut lugenud) toob välja ühe toreda tsitaadi.
  • Kultuuritarbija60+ sõnastab tabavalt raamatu ülesehituse: “selles on mingi maagiline korrapära ja rütm”
  • Indigoaalane kirjutab: “Mind on väga ammu intrigeerinud “iseeneseks jäämise” mõte ja kontseptsioon. Kui palju me peame maha suruma oma enese mina, et sobituda ümbritsevaga ja vastata sotsiaalsetele normidele- mis on ju ootuspärane, et meil kõigil oleks mugavam ja parem elada. / Ning teiselt poolt. Millise piirini peaks neid teistsuguseid tolereerima ja mõistma? Kui ta ei käitu ega suhtle kirjutamata reeglite järgi… kas lasta tal siis olla.” Teda kõnetas nt. kõige rohkem Lahja lugu – ja tõesti, ta toob ära tabavalt: “Rohkem on meie ümber inimesi, kes on selliseks muutunud. On see siis kibestumine, pettumus, haigetsaamine… Nagu raamatu peategelane – sa näed ja mõistad ja tajud, et inimesed väldivad sind, aga sa ei suuda sellest ringist välja murda. Sa oled unustanud, kuidas olla hea ja nunnu. Nad ei tunne ennast kaasatuna, nad tunnevad puudust tähelepanust ja armastusest ning pööravad kurbuse agressiivsuseks.”
  • Marie Saarkoppel kirjutab Lugemissoovituse blogis õigesti, et “Kinnuse stiil on napp, ent lõpptulemus tekitab lugemise juures just selle parima tunde nii, et raamatut on võimatu enne viimast kirjavahemärki käest panna. Loomulikult on kandev roll ka Jan Kausi suurepärasel tõlketööl.” Nõus, seegi kord tunnen, et Kausi stiil ja hea tõlge annab väga palju juurde.
  • Tasuline intervjuu või lugu Ekspressis.
  • Palamuse raamatukogu blogis kirjutab Lagle: “Mind paneb imestama, et raamatu autor on mees. Enamus jutustusest on  antud naise silme läbi. Kuidas saab mees nii detailiderohkelt kirjeldada näiteks ämmaemanda elukutset 19. ja 20. sajandi vahetusel ning muudki, mis seondub vaid naiste maailmaga? Kokkuvõtteks, see on raske lugemine, aga tänu sellele me mõistame paremini inimesi, kel on olnud karm elusaatus.”
Advertisements
Rubriigid: raamat, sildid: , , . Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

w

Connecting to %s